Werkdag Controleassistent Leon Dieleman

‘Contact met de cliënt is het leukste van mijn dag’

Artikel

Datum: 08 januari 2018
Door: Leon Dieleman, Controleassistent

Expertise of branche: Werken bij DRV

Als Beginnend Controleassistent zit Leon Dieleman veel bij cliënten. “Je komt binnen, schudt iedereen de hand en dan vertelt de directeur of financieel directeur je de stand van zaken.” Zijn deeltijd Bachelorstudie Accountancy brengt hij direct in de praktijk: “Wat je vrijdag leert, pas je maandag toe.”

“Ik hou niet van haasten ’s ochtends, dus mijn wekker gaat al om zeven uur. Om half negen begin ik bij de cliënt, onafhankelijk van of deze nu in Breda, Zierikzee of regio Terneuzen zit. Na het bespreken van de bijzonderheden en het doornemen van vragen met de cliënt, ga ik aan de slag.

Het verhaal van de cliënt

Nu ben ik bezig met interim-controles, waarbij ik kijk hoe de cliënt zijn processen heeft ingericht. Dat zijn de processen voor verkoop, inkoop, facilitair en personeel. Bij een productonderneming komt daar ook het productieproces bij. Ik bereid me voor met het dossier waarin dat proces vorig jaar is vastgelegd. Voor bijvoorbeeld het inkoopproces zit ik met degene die daar voor verantwoordelijk is, en dan nemen we dat hele proces door. Die geeft zijn verhaal en ik stel er vragen bij. Laat eens zien hoe je dat doet? Heb je daar documentatie bij? Totdat het hele proces helemaal vastligt.

Uiteenlopend

Het doel van zo’n interim-controle is een goed beeld krijgen van de bedrijfsprocessen van de onderneming en nagaan of de risico’s voldoende worden afgedekt. Is het proces niet voldoende ingeregeld, dan bestaat de mogelijkheid dat de cijfers niet goed tot stand komen en dat kan fouten veroorzaken in de jaarrekening. Per cliënt verschillen de processen in stappen en lagen. We werken voor uiteenlopende ondernemingen zoals zorgondernemingen, scholen of een handelsonderneming. Kleine ondernemingen zonder werknemers kunnen bijvoorbeeld ook controleplichtig zijn.

Zelfde werk, verschillende aanpak

Er gaat altijd een Controleleider mee naar de cliënt. Bij grotere bedrijven soms ook een Gevorderd Controleassistent, de manager of de partner. Omdat we in onze regio meerdere Controleleiders hebben, ben ik al met vier verschillende Controleleiders naar cliënten geweest. Daar leer je veel van. Het werk is weliswaar hetzelfde, maar de aanpak en de uitleg kunnen net even anders zijn. Afhankelijk van het weer lopen we een rondje met de lunch. Dan zie je de directe omgeving waarin de cliënt opereert, de stad of het dorp. Het is altijd wel lekker om even uit te waaien.

‘Ik maak tijd’

Rond 17.30 uur ben ik thuis en dan kan ik thuis meestal aanschuiven bij het avondeten. Direct na het eten ga ik aan de studie. De ervaring leert dat als ik wacht en eerst nog even ontspan, het erg lastig is om bijvoorbeeld om acht uur nog te beginnen. Gemiddeld ben ik anderhalf uur bezig per avond. Ik heb altijd wel tijd om te ontspannen. Voor voetbal kijken maak ik tijd. De meeste van mijn vrienden zitten op kamers of zijn druk met hun studie, dus die zie ik doordeweeks niet. Maar iedere vrijdagavond spreken we steevast af met onze vriendengroep.

Praktijkervaring is nodig

Het gezegde wat je vrijdag leert, zie je maandag terug is echt waar, zo heb ik gemerkt. In het begin zijn de begrippen vrij belangrijk om te leren, die kom je enorm veel tegen op school en dan herken je ze weer in de praktijk. Op school krijgen we nu vooral de basis en dat zie je sowieso terug. Hoe zit een controle in elkaar, bijvoorbeeld. Je krijgt op Nyenrode geen onzinnige informatie, het merendeel zie je zeker in de praktijk. Het is ook een wisselwerking. Wat je in de praktijk al hebt meegemaakt, wordt dan op Nyenrode weer in de colleges behandeld. Zo sluiten studie en werk perfect op elkaar aan. Om de studie Accountancy te halen en accountant te worden, is praktijkervaring simpelweg onmisbaar.

Jezelf waarmaken

Je wordt bij DRV niet in het diepe gegooid. In het begin pakte ik met de Controleleider dingen samen op. Je kan naarmate je langer werkt en meer ervaring hebt ook meer zelfstandig oppakken. Er wordt gekeken naar hoe ver je bent en je krijgt de kans om jezelf waar te maken. Het contact met de cliënten is erg prettig. Ik bereid me goed voor. Wat wil ik weten en hoe ga ik dat vragen. De cliënt vertelt je precies hoe het gaat. Op het einde spreek je nog een keer de directeur, en dat gaat niet per se over het werk. Het zijn vaak cliënten waar we als DRV al jaren komen, vijf, tien jaar en soms nog langer. Dat informele contact is heel belangrijk voor de cliëntrelatie, en laat ik dat nou ook het leukste vinden.”