Het vak van vrachtwagenchauffeur is letterlijk en figuurlijk in beweging. In 2016 hebben chauffeurs te maken met wetgeving, technologische ontwikkelingen, verkeersperikelen, bijscholing, vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, imago en nog veel meer.

Het beroep heeft te maken met een negatief imago

Uit het chauffeursonderzoek blijkt dat vrachtwagenchauffeurs tevreden zijn met hun eigen beroep. Ze geven hun beroep een 7,5. Vrachtwagenchauffeurs denken echter dat buitenstaanders het imago van het beroep beoordelen met een 4,8. Het beroep heeft te leiden onder een negatief imago. Vrachtwagenchauffeurs geven aan dat veel mensen waarschijnlijk niet weten wat hun beroep eigenlijk inhoudt.

Ontwikkelingen in sector transport & logistiek

Nederland is een echt transportland. Dit komt mede door de Rotterdamse haven en Schiphol. Er is de laatste jaren echter een verandering gaande. Er rijden steeds meer vrachtwagens met een ander nummerbord dan het Nederlandse nummerbord. Dit is niet alleen in Nederland het geval, maar ook in andere Europese landen. Dit zijn voornamelijk Poolse, Hongaarse, Roemeense en Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs. De belangrijkste oorzaak hiervoor is het substantiële loonkostenvoordeel van Poolse vervoerders en de lagere prijs van diesel in Polen. Daarnaast blijven de meeste Nederlandse transportbedrijven binnen een straal van 300 kilometer van Utrecht.

Een andere ontwikkeling binnen de sector is de komst van elektrisch aangedreven trucks. Vooral jongere chauffeurs zien dit als een redelijke bedreiging en zijn hier maar gematigd positief over. Ook laat het onderzoek zien dat er branchebreed gewerkt moet worden aan het interessant(er) maken van het beroep van vrachtwagenchauffeur. De aanwas van nieuwe jonge chauffeurs mag niet stagneren.