Wat is in uw onderneming de grootste kostenpost? Grote kans dat uw antwoord luidt: mijn personeel. Logisch, want iedere maand ziet u weer een flink deel van uw inkomsten verdwijnen naar de diverse bankrekeningen. Waar positioneert u uw medewerkers: aan de kosten- of de batenkant van uw bedrijf?

Ondernemingen, ongeacht hun grootte, streven continu naar het verbeteren van hun bedrijfsresultaat. Die verbetering wordt vaak gezocht in het reduceren van de kosten: hetzelfde doen met minder mensen. Want als dat lukt verbetert het bedrijfsresultaat, is de aanname. In de praktijk blijkt deze aanpak helemaal niet zo effectief te zijn. Door het verlies van medewerkers komt er doorgaans extra druk te staan op de continuïteit van de onderneming, stijgen de werkdruk en het ziekteverzuim en zijn de overblijvende medewerkers een stuk minder gemotiveerd en tevreden. Deze factoren hebben effect op de kwaliteit, de service en daarmee de klanttevredenheid. Hierdoor loopt de omzet terug en moet er opnieuw worden bespaard. Maar, wat is dan de oplossing?

Misschien moet u juist durven investeren in uw personeel. Uw doelstelling is immers niet kosten besparen, maar resultaat verbeteren. Met investeren bedoelen we het verhogen van het rendement van uw huidige medewerkers. Ofwel: kijken naar de batenkant van de medewerkers. Niet hetzelfde doen met minder mensen, maar juist meer doen met dezelfde mensen.

U heeft vast wel een medewerker die op één of meerdere vlakken boven collega’s uitsteekt. Die klantvriendelijker, slimmer, handiger, accurater of efficiënter is dan de rest. Deze medewerker levert meer rendement tegen dezelfde kosten. Wat zou uw bedrijfsresultaat zijn als al uw medewerkers zo zouden presteren? Onderzoek laat zien dat organisaties waar talentmanagement goed is doorgevoerd veel beter presteren. 71% scoort hoger op medewerkerbetrokkenheid, 68% is beter in staat in te spelen op de benodigde behoeften qua medewerkers voor de toekomst en maar liefst 92% creëert een betere kweekvijver voor interne doorstroom.

Hoewel talentmanagement misschien iets lijkt voor grote organisaties, kan dezelfde systematiek probleemloos worden toegepast op een mkb-onderneming. Het is vooral een kwestie van aandacht en discipline. Ga gestructureerd met uw medewerkers in gesprek, kijk naar de persoonlijke loopbaanontwikkeling en achterhaal wat de ontwikkelbehoefte is. Daarmee zijn de basisbeginselen van talentmanagement gelegd.

Naast talentvolle medewerkers heeft u waarschijnlijk  medewerkers die altijd vrolijk, gemotiveerd en betrokken zijn bij uw organisatie. Uit onderzoek blijkt dat gelukkige medewerkers 12% productiever zijn dan collega’s die minder lekker in hun vel zitten. Investeren in het verhogen van medewerkertevredenheid is lucratief, en hoeft nauwelijks iets te kosten. Een schouderklopje kost niets, en doet wonderen. Tevreden medewerkers zijn meer betrokken en stralen positiviteit uit naar de klanten. Ze zorgen bovendien voor een aantrekkelijk imago op de arbeidsmarkt, zodat u gemakkelijker nieuwe gemotiveerde talenten kunt aantrekken.

De oplossing ligt in het creëren van een positieve spiraal die leidt tot het verbeteren van uw bedrijfsresultaat. Niet gezien vanuit kosten, maar vanuit rendement. Geen personeelsreductie en reorganisatie, maar personeelsontwikkeling en acties die de tevredenheid stimuleren. Geen medewerkers met angst voor ontslag, maar mensen die fluitend naar hun werk gaan en uw bedrijfsresultaat omhoog stuwen.

Ga eens bij uzelf na of u al voldoende gebruikmaakt van de talenten van uw medewerkers. Zo niet, breng deze dan eens in kaart en kijk waar extra aandacht kan leiden tot meer rendement. Wellicht heeft u nog zo’n 12% onaangeboord potentieel voorhanden om uw bedrijfsresultaat verder te stimuleren.

Heeft u behoefte aan advies of ondersteuning bij het in kaart brengen van de talenten en/of de tevredenheid van uw medewerkers, neem dan eens contact op met één van de HR-adviseurs van Moore DRV Personeel. Zij kunnen u helpen bij het verbeteren van uw bedrijfsresultaat.