De autobranche typeert zich door kleine marges en veel overnames. Toch is Jer. de Fonkert een van de weinige BMW-dealers die nog niet tot een grote dealerholding behoren. Jan de Fonkert: ‘Onze relatie met BMW is uitstekend. Daar zijn we trots op.’

“Jer. de Fonkert valt onder de vijftien grootste dealervestigingen van BMW in Nederland. Kort gezegd zijn wij leverancier van individuele mobiliteit. Naast autoverkoop, lease en verhuur bieden we one stop shopping in brede zin met de mogelijkheid om te tanken, elektrisch op te laden, je auto te laten repareren en wassen. Alles onder een dak: dat biedt een meerwaarde voor de klant.

Familiebedrijf

Ik ben tussen de BMW’s geboren, de tweede generatie in ons familiebedrijf, en run de zaak met mijn vrouw Miranda. Er zijn families die al drie generaties klant zijn. Dankzij onze goede klantrelaties kunnen wij als standalone dealerbedrijf op vestigingsniveau voldoende volume draaien en onafhankelijk blijven. Veel bedrijven lukt dat niet. Zij sluiten zich noodgedwongen aan bij dealerholdings. De holdings profiteren van schaalvoordeel, inderdaad. Maar de marges in de autobranche zijn marginaal. Ik zeg wel eens: ‘weinig keer iets is meer dan veel keer niets’.

In de 55 jaar dat we bestaan hebben we maar twee verlieslatende jaren gekend: 2009 en 2014 gekend. Voor de wind kan iedereen zeilen, maar bij tegenwind moet je laten zien dat je een echte ondernemer bent. Door de complexiteit van vijf bedrijfjes onder een dak konden we moeilijk kosten snijden. De afdelingen moeten een geoliede machine zijn, alle vijf de tandwielen moeten soepel lopen. Maar als je bezuinigt op een tandwiel, dan gaat de rest ook haperen.

Moeilijke tijden

De enorme waardedaling van gebruikte auto’s genereerde in 2009 ongeveer een miljoen verlies. Zo’n enorm verlies nemen is ontzettend moeilijk, maar in 2009 besloten we dat verlies te nemen om het verlies te beperken. Want als je negentig dagen een auto hebt staan is dat te lang, dan moet je afscheid nemen. Door dat in te zien hebben we uiteindelijk op tijd kunnen schakelen. Sinds twee jaar gaat het weer goed.

Juist in moeilijke tijden moet je je met de juiste, kritische mensen omgeven. Mensen die je zaak vanuit regelgeving en vanuit het adviserend perspectief bekijken. Michael Bick, John Lemmen en John Jongerius van Moore DRV Accountants en Adviseurs doen dat uitstekend voor ons. Zij verzorgen de jaarlijkse controles en het jaarverslag. Ik voel me goed door hen geholpen, omdat zij de jaarcijfers met de juiste kritiek bekijken. Maar zij adviseren ons ook op andere gebieden, zoals nu met het pensioen in eigen beheer.

Nieuwe ontwikkelingen

Een nieuwe ontwikkeling in ons bedrijf is het idee van mijn vrouw Miranda om woonaccessoires in het tankstation te verkopen. Dat is geen gebruikelijke combinatie. Maar in een tijd waarin veel retailconcepten veranderen en onze zaak in Numansdorp een buurtfunctie heeft, wilden we deze manier van cross selling wel uitproberen. Vorig jaar zijn we ermee gestart onder de naam ‘ De Olde Pomp’. Ik sta nog steeds te klapperen met mijn oren als ik weer hoor wat we omzetten. Dat was een prima ontwikkeling.”

Uitdaging voor de branche

Een belangrijke uitdaging voor de branche de komende tijd is de zoektocht naar alternatieve energie: niemand weet nog waar het echt naartoe gaat. Wordt het elektrisch of toch waterstof? Voorlopig zetten wij in op elektrisch rijden met BMW i. Die verkopen wij en we hebben geïnvesteerd in vier laadpalen. Dat hebben we goed gedaan. De afschrijving is vijf jaar, maar zo kunnen we flink vooruit met elektrisch en hybride.

Ons gezamenlijk belang met BMW is dat we zo veel mogelijk verkopen. Wij zijn dealer van BMW, maar van BMW i kun je alleen agent zijn. Je krijgt commissie op wat je verkoopt, dus we kopen we niet voor eigen risico in, maar de commissie is wel maar 60% van de marge die ik heb op andere BMW’s. Minder risico dus, maar ook minder opbrengst. Uit die marge die je mist worden dan weer wel PR en Sales activiteiten gegenereerd. We werken goed samen, kijken vooruit vanuit gezamenlijke belangen. Daar ben ik trots op.”