“Met de vlam in de pijp, scheur ik door de Brennerpas. Met mijn 30-tonner-diesel, ver van huis, maar in m’n sas…”, zo klonk de nummer 1-hit van Henk Wijngaard tijdens mijn jeugd uit de radio. Bij het horen van dat nummer keek ik dan dromerig uit het raam, denkend aan al die verre plaatsen waar truckers kwamen. Plaatsen die ik bij aardrijkskunde had moeten leren, maar waarvan ik nooit begreep waarom ik die moest kennen. “Voor als je vrachtwagenchauffeur wordt”, zei mijn leraar aardrijkskunde dan. “Dan weet je waar je bent, altijd handig.”

Vrachtwagenchauffeur ben ik nooit geworden. Accountant wel. Als accountant krijg ik vaak de vraag of het economisch al beter gaat. Eerlijk gezegd moet ik ook maar antwoorden met wat ik uit de media hoor en lees. Maar, net zoals mijn oma aan haar eksterogen kon voelen of het ging regenen, heb ik ook andere indicatoren. Ik moet bijvoorbeeld al meer dan 10 jaar voor één van onze cliënten naar Venlo (als accountant kom je toch ook nog eens ergens). En in het begin viel het mij op dat het vooral na Eindhoven zo druk was met vrachtwagens. Continu een hele colonne op de rechterrijstrook richting Duitsland. Ik heb dan ook weleens gemopperd als zo’n vrachtwagen in ging halen en mij vertraagde. Aan die colonnes kwam een abrupt einde bij het uitbreken van de recessie. Het kon zo maar gebeuren dat ik nauwelijks een vrachtwagen tegenkwam. Vanaf een jaar geleden werd met die trend gebroken en verschenen er ineens weer meer vrachtwagens (met bijbehorend oponthoud) op de A67. Niet veel later kwam het bericht dat de recessie op zijn retour was.

De transportsector is niet alleen een indicator van hoe de economische temperatuur is, maar ook een sector waar veel andere sectoren geld aan kunnen verdienen. Dat begint al bij de opdrachtgevers die op een goedkope wijze hun spullen kunnen laten vervoeren. Hoe digitaal onze 24-uurs-samenleving ook wordt, die leuke spulletjes die wij bij al die webshops kopen, zullen toch eerst van China naar Rotterdam moeten worden vervoerd, om van daaruit naar allerlei opslagplaatsen worden gebracht, waarna ze bij jou worden bezorgd. Daar is niets digitaals aan. Daarnaast kan bijvoorbeeld de overheid met o.a. de accijnsheffing veel geld binnenhalen (grapjes over verkeersboetes laat ik even achterwege), financieringsinstellingen kunnen goed verdienen aan financieringen (onroerend goed, transportmiddelen en debiteuren), werknemers hebben baat bij de goede CAO en verzekeraars hebben goede inkomsten op de verzekeringspremies. Je zou haast denken dat als iedereen aan die transportondernemers zo goed verdient, ze toch een aardige boterham over houden? Op eigen risico mag je dat aan de Henk Wijngaards van deze wereld zelf vragen. Ga er echter maar niet vanuit dat je wilt ruilen.

Wat ik wel weet is dat transportondernemingen een goede accountant kunnen gebruiken. Een adviseur die samen met hen kijkt hoe kosten kunnen worden bespaard, of het aantrekkelijk is om te tanken in België (accijns terug vragen!) of hoe personeel efficiënter kan worden ingezet. Een adviseur die beoordeelt of de financieringsstructuur wel optimaal is opgezet (waar is nog geld te krijgen?) of de aansprakelijkheid wel goed genoeg is afgedekt. Hebben mogelijkheden tot samenwerken zin? Hoe de onderneming goed kan worden overgedragen, etc.

Kortom, ook financieel kan het van A naar Beter. Neem gerust contact met mij op als u advies wenst of vragen heeft.