Waarom investeren in iets wat niet direct iets oplevert?

“Waarom zou ik mijn medewerker die opleiding laten volgen? Weet je wel wat dat kost? En wat levert het op?” Het zijn vragen die ik met regelmaat voorbij hoor komen als ik met ondernemers praat. Vragen die lastig te beantwoorden zijn wanneer de komende kwartaalcijfers duidelijker in het vizier liggen dan de resultaten op langere termijn. Het is niet chique om vragen met vragen te beantwoorden, maar ik doe het toch. Hoe ziet u de rol van uw organisatie in de maatschappij? Onderneemt u maatschappelijk verantwoord? Bent u zich niet alleen bewust van welvaart, maar ook van welzijn? Investeert u met oog op het milieu? Het zijn onderwerpen die vaak niet direct iets opleveren voor uw portemonnee, maar wel een investering vormen voor de toekomst.

Rendement opleiding is niet altijd tastbaar, maar wel aantrekkelijk

Nu weer even terug naar die opleidingsvragen. Sommige opleidingen leveren inderdaad niet direct iets tastbaars op voor uw portemonnee. Toch geven zij aantrekkelijke rendementen. De tevredenheid van uw medewerkers groeit, waardoor uw personeel productiever is en zich meer betrokken voelt. Dat leidt tot meer tevreden klanten. Bovendien is bewezen dat werkgevers die investeren in opleiding, een significant lager ziektepercentage en personeelsverloop ervaren. Als we kijken naar de (middel)lange termijn, dan zorgt ontwikkeling van uw medewerkers ervoor dat uw aantrekkelijkheid als werkgever groeit. Bij uw volgende vacature kunt u wellicht ineens kiezen uit meerdere topkandidaten. De inzetbaarheid van uw medewerkers groeit, waardoor u meer kennis en kunde in huis hebt die u in de toekomst niet elders hoeft te zoeken. U genereert een positief en sociaal imago wat meer klanten kan opleveren, u draagt bij aan het professionele netwerk van uw medewerkers, investeert in het Nederlandse ontwikkelingsklimaat…de mogelijkheden zijn eindeloos. Maatschappelijk verantwoord ontwikkelen dus. 

Knuffeltermen?

Het blijven veelal potentiële positieve effecten voor de (middel)lange termijn. Nu kost het inderdaad investering in tijd en in geld. Harde onkosten die u gemakkelijk en duidelijk op papier kunt zetten. De argumenten voor investering in opleidingen omvatten veelal zachte ‘knuffeltermen’ als cultuur, tevredenheid, populariteit, bedrijfsidentiteit, verbinding, strategisch personeelsbeleid, lerende organisatie, ontwikkelingsgerichtheid en bovenal: goed werkgeverschap. Wellicht niet direct iets waar uw resultaatgerichte hart sneller van gaat kloppen.

Hoeveel risico’s durft u te nemen?

De cruciale vraag is: hoeveel risico’s durft u te nemen? Durft u het risico te nemen dat u uw ontwikkelingsinvestering niet direct terugziet in extra bedrijfsresultaat? Het risico dat u pas over enkele jaren kunt concluderen dat er sprake is van niet specifiek te verklaren stijgingen van uw inkomsten of gedaalde kosten. Het risico op lager ziekteverzuim, lagere uitstroom, hogere productiviteit, hogere aantrekkelijkheid, hogere klanttevredenheid. Het risico dat u bij reorganisatie geen hoge transitievergoeding hoeft te betalen, omdat iemand zelf direct al een andere baan heeft gevonden. Het risico dat achteraf blijkt dat u de juiste beslissingen heeft genomen. Dat u het natuurlijke talent bezit om een geweldige, ontwikkelingsgerichte manager met visie te zijn. Durft u nu iets te doen waar op de lange termijn iedereen iets aan heeft?