Duitsland desk

Duitsland desk

Internationaal

Al jarenlang is Duitsland de belangrijkste handelspartner van Nederland. Ondanks dat beide landen lid zijn van de EU, zijn de (fiscale) regels en (registratie) procedures tussen Duitsland en Nederland nog zeer verschillend. Wanneer u zaken doet of gaat werken in Duitsland, is het van groot belang om de juiste voorbereiding te treffen. Laat u dan ook goed voorlichten voordat u in Duitsland aan de slag gaat!

In de praktijk komen we veel vragen tegen. We zetten er een aantal voor u uiteen:

  • Vanuit welke rechtsvorm(en) kan ik het beste mijn onderneming in Duitsland/Nederland uitoefenen?
  • In welk land word ik/mijn onderneming/mijn werknemer belastingplichtig? En vanaf welk moment? En welke belastingen moeten er dan worden betaald?
  • Krijgt mijn onderneming te maken met een vaste inrichting wanneer ik nieuwe activiteiten in een ander land ga opzetten?
  • Aan welke registratieverplichtingen moet worden voldaan?
  • Wat zijn de gevolgen op het gebied van de sociale zekerheid voor mij en voor mijn werknemers? Kan ik mijn huidige zorgverzekering behouden?
  • Waar betaal ik belasting als ik mijn AOW en/of Nederlandse pensioen in Duitsland ontvang?
  • Waar betaal ik belasting over een ontslagvergoeding als ik in meerdere landen heb gewerkt?
  • Wat is de meest voordelige internationale structuur voor mijn onderneming?
  • Wat zijn de btw-regels bij internationaal ondernemen?
  • Wat zijn de grootste verschillen op het gebied van een succesvolle bedrijfsvoering tussen Nederland en Duitsland? Wat zijn de do’s en don'ts?