Pieter Poortvliet is directeur van Moore DRV Corporate Finance. De geboren Zeeuw houdt zich voornamelijk bezig met overnametrajecten. Een uitdagende baan, waarin hij samen met zijn team de beste wil zijn. Daarin slaagt Moore DRV Corporate Finance uitstekend. Vooral in het mkb is Poortvliet een gezaghebbende en vaak gevraagde specialist bij bedrijfsoverdrachten. De corebusiness van Moore DRV Corporate Finance is het begeleiden van aan- en verkopen van bedrijven.

Poortvliet (38) is sinds 1 januari jl. directeur van deze zelfstandige tak binnen Moore DRV. Hij werkt sinds 2008 bij Moore DRV Corporate Finance, daarvoor was Poortvliet werkzaam bij Deloitte. “Bij Deloitte raakte ik tijdens een overnametraject van een grote klant betrokken bij het ‘due diligence’-onderzoek. Dit onderzoek, het analyseren van een bedrijf op financiële, commerciële, juridische, operationele en strategische aspecten, boeide mij in hoge mate. Daar wilde ik mij verder in ontwikkelen.” Poortvliet volgde aanvullende studies op zijn accountancyopleiding en mag zich ook Register Valuator (RV) noemen. Via een studievriend kwam hij bij Moore DRV terecht. “Besloten was om Corporate Finance als zelfstandige unit te laten opereren en ik werd gevraagd om de zaken in Zeeland te gaan behartigen. Een mooie uitdaging.” Vanaf het begin bij zijn nieuwe werkgever voelde Poortvliet zich als een vis in het water. Zijn werkzaamheden draaien vooral om een drietal belangrijke componenten; transactiebegeleiding, waarderingen en financieringen. “Het begeleiden van aan- en verkooptrajecten is de basis. Waarderingen voer ik uit in het kader van transacties, maar ook treed ik regelmatig op als adviseur bij conflicten tussen aandeelhouders of in geval van echtscheiding. Vaak in opdracht van partijen, maar ook wel als deskundige voor de rechtbank. Bij de financiering van overnametrajecten is er de laatste jaren veel veranderd. Het draait niet alleen meer om banken, maar private investeerders en crowdfunding spelen een steeds prominentere rol. De combinatie van al die componenten maakt mijn vak aantrekkelijk. De spanning en dynamiek van het onderhandelen tijdens het traject creëert een enorme betrokkenheid met de opdrachtgever. Vooral in het mkb merk je dat sterk. Wij mogen veel familiebedrijven tot onze klantenkring rekenen; bedrijven die bij voorkeur in de luwte opereren. Je zit dan vaak met de ondernemer – dikwijls ook de grondlegger – en met aandeelhouders of familie aan tafel.”

Tijd

Moore DRV Corporate Finance adviseert ruim de tijd te nemen voor een bedrijfsoverdracht. Poortvliet: “Het hele proces kan lang duren, jaren zelfs. Ik adviseer ondernemers om zo rond hun 55e jaar al na te gaan denken over de toekomst. Zij krijgen te maken met financiële, juridische, fiscale, organisatorische en emotionele aspecten als zij de onderneming willen verkopen.” Belangrijk bij een bedrijfsoverdracht is hoe afhankelijk een onderneming is van de ondernemer. Dat is ook een reden om de tijd te nemen, zo kan er kennisoverdracht plaatsvinden van de ondernemer naar een bedrijfsleider of een familielid. “De bedrijfsoverdracht van een notaris of een fysiotherapeut is iets heel anders dan die van een winkel. Bij dienstverlening is het de menselijke factor die veel van de waarde bepaalt, retail is veel minder persoonsgebonden,” zegt Poortvliet hierover.

Wending

Poortvliet is betrokken bij tientallen bedrijfsoverdrachten per jaar. Moore DRV is een van de eerste accountantskantoren die destijds corporate finance werkzaamheden als zelfstandige unit heeft opgezet vanwege de vereiste expertise en competenties. “Wij hebben een naam hoog te houden. Wij zitten in Zuidwest-Nederland dicht op onze doelgroep: het mkb. Met onze totale organisatie van zo’n 500 medewerkers hebben we alle kennis in huis. Wij hoeven dan ook niet aan acquisitie te doen. Daar geloven we zelfs niet in. Over een succesvolle bedrijfsoverdracht wordt veel gepraat en daar profiteren wij volop van.” Veel ondernemers dachten zo’n tien jaar geleden hun bedrijf voor een mooie prijs te kunnen verkopen. De crisis gooide echter roet in het eten. Bedrijven werden onverkoopbaar en nu pas is er sprake van een positieve wending. Poortvliet: “Er is op het moment veel werk aan de winkel, er is veel te koop. Heel veel bedrijven staan in de etalage. De tijd is er weer rijp voor.” Ook aan de aankoopzijde is er op dit moment volop animo. “We krijgen regelmatig zoekopdrachten van onze klanten. Daarvoor gaan we op zoek naar een geschikt bedrijf.” Er is een wereld van verschil tussen aankoop en verkoop. “Bij aankoop is de opdrachtgever blij omdat hij zijn bedrijfsactiviteiten kan uitbreiden. Bij verkoop ligt dat anders. Veelal is er bij een bedrijfsoverdracht sprake van weemoed, de ondernemer moet afscheid nemen van ‘zijn’ bedrijf waarin hij of zij, en vaak ook eerdere generaties, een belangrijk deel van hun leven hebben besteed.”

“Een overnametraject is een vertrouwenskwestie. Het is belangrijk om elkaar altijd recht in de ogen te kunnen blijven kijken. Wij vatten onze taak serieus op. Dat verlangen we ook van de andere partij. Ook kopers moeten zorgen voor goede adviseurs aan tafel. Dat werkt prettig en zo komen de beste deals tot stand,” besluit Poortvliet.