Secuur, enthousiast en cliëntgericht. Febbe de Blaeij (30) is als gevorderd salarisadministrateur in drie jaar tijd een onmisbare schakel geworden voor de salarisafdeling van Moore DRV Zuid-Holland én voor de ondernemers die van haar diensten gebruik maken.

Febbe de Blaeij heeft veel contact met de mkb-bedrijven die zij als gevorderd salarisadministrateur van Moore DRV Zuid-Holland onder haar hoede heeft. Febbe: ‘Mijn cliënten zijn de bedrijven die de echte economie draaiend houden. Denk aan bouwbedrijven, beroepsvervoerders, horecaondernemingen, schoonmaakbedrijven en retailers. De ondernemers die ik spreek staan met beide benen in de praktijk. Hierdoor krijg ik een goed beeld van hun bedrijf, waardoor ik ze beter kan helpen.’

 

 

De salaris- en personeelsadministratie altijd op orde

Als salarisadministrateur is Febbe continu bezig om ondernemers te ontzorgen. ’Ik ga eerst na wanneer mijn cliënten de salarisoutput willen ontvangen. Vervolgens controleer ik bij elke cliënt of er nog dingen in het salarispakket of in de van toepassing zijnde cao staan waar ik nog iets voor moet muteren, aanpassen, controleren of navragen. En ik controleer natuurlijk of de administratie voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.

Het mooie aan dit vak is dat de complexiteit en bewerkelijkheid bij ieder bedrijf en iedere administratie anders is en ook dat de scope van vragen sterk varieert. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb een medewerker die extra vakantie-uren wil kopen, waar heeft dit naast het salaris verder nog invloed op?’ of ‘Ik wil onze medewerkers iets bieden dat niet in de cao is vastgelegd, hoe kan ik dit het beste aanpakken?’. Samen met onze interne salaris- en HRM-adviseurs beantwoord ik deze vragen of geef ik cliënten de informatie die zij nodig hebben om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

 


Mogelijk ook interessant voor u:
Brochure: Hoe valt er winst te behalen op uw salarisadministratie


 

Werkgevers werk uit handen nemen

In mijn werk kom ik veel verschillende situaties tegen. Soms gaan de zaken bij een cliënt goed en soms gaan deze minder goed. Dit uit zich ook in de salarisadministratie. Ik vind het dan interessant om te kijken of er processen zijn die we anders kunnen inrichten zodat ik de ondernemer kan ontzorgen. Zo verzorg ik nu de salarisadministratie van een bedrijf dat zo hard groeit, waardoor er geen tijd overblijft voor belangrijke administratieve werkzaamheden. Toen de cliënt dit aangaf heb ik direct voorgesteld om de werkzaamheden omtrent de medewerkerspensioenen uit handen te nemen. Nu zorg ik er voor dat de medewerkers tijdig worden aan- en afgemeld bij de pensioenverzekeraar, dat alle financiële gegevens up-to-date zijn én onderhoud ik het contact met het assurantiekantoor. Zo kan ik onze cliënt weer wat lucht geven in drukke tijden.

Verder kunnen wij onze cliënten ontzorgen door onder andere arbeidsovereenkomsten op te stellen of door het contact met ziekteverzuimverzekeraars, de Belastingdienst of het UVW over te nemen. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van de WAZO-uitkering voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof of het aanvullend geboorteverlof.

 

Kansen signaleren voor cliënten

Cliënten weten mij goed te vinden wanneer zij vragen hebben, maar we proberen onze cliënten natuurlijk ook zelf actief te benaderen. Zo controleer ik bijvoorbeeld of een arbeidsovereenkomst voldoet aan de eisen voor het mogen toepassen van de lage WW-premie zodat een werkgever niet onnodig de hoge premie moet afdragen. Ook scan ik op interessante subsidiemogelijkheden en handel ik in overleg de gehele aanvraag voor onze cliënten af. Op deze manier kan ook ik bijdragen aan de financiële gezondheid van de bedrijven van onze cliënten.

Altijd bereikbaar

Juist omdat ik naast onze cliënten met beide benen in de praktijk sta, weet ik hoe belangrijk het kan zijn om snel een antwoord of advies te krijgen. Cliënten bellen mij overal mobiel. ‘Febbe, hoe zit dit? Febbe, hoe zit dat?’. Het geeft me voldoening om hen dan te kunnen helpen met hun vraagstuk. Ik zit hier goed op mijn plek, al heb ik wel de ambitie om door te groeien naar de functie van salarisadviseur. Met meer kennis en verantwoordelijkheid kan ik onze cliënten weer op een ander niveau van dienst zijn.’