Sterk, internationaal en met een lange historie. Het zijn de karakteristieken van veel succesvolle familiebedrijven in Nederland. In het Zeeuwse Kruiningen bevindt zich één van deze succesvolle spelers, namelijk Wiskerke Onions. Wereldwijd is Wiskerke marktleider in het verpakken en exporteren van uien. Chayenne Wiskerke (27) staat sinds 2014 aan het roer en vertelt over de uienbusiness en over het ondernemerschap.

Een kwestie van avonturieren

“Een ui is basisvoedsel, het is gezond, lekker, houdbaar en relatief goedkoop. Het Nederlandse klimaat is perfect voor het telen van uien en ons bedrijf heeft bovendien een juiste exportpositie ten opzichte van de havens. Onze logistieke kosten zijn daardoor laag en wij kunnen ons product overal relatief snel op de wereld afzetten. Nederland is wereldwijd het grootste exporterende uienland. We hebben producten tegen een scherpe kostprijs die tegelijkertijd kwalitatief goed zijn. Dat komt omdat wij ver gemechaniseerd en geautomatiseerd zijn.
In totaal exporteren we naar 95 landen. Dat is gekomen door stap voor stap te bouwen land na land. Vroeger was het zo dat je een teler had, een bedrijf dat de uien verpakte en een bedrijf dat de uien kocht en inkocht. Mijn vader was de eerste die zelf begon met exporteren. Hij verpakte en verkocht zelf en sloeg daardoor een schakel over. Hij kreeg meer en meer het eigen gevoel met de markt. Hij wilde niet meer afhankelijk zijn en wilde zelf communiceren met de klant of alles in orde was of wat er verbeterd kon worden. Mijn vader heeft zelf heel veel landen bezocht om te zien wat de mogelijkheden zijn. Dat doen we nu nog steeds; we doen meerdere keren per jaar een grote toer om te bekijken waar nieuwe kansen liggen. Het is een kwestie van avonturieren.

Investering in kwaliteit

Het exportvolume groeit. Jaarlijks exporteert Nederland meer dan een miljard kilo uien. Daar zit tegelijkertijd ook een uitdaging, want omdat de behoefte groot is en de ruimte in Nederland klein, zie je dat zich mogelijkerwijs steeds meer kwaliteitsproblemen zich voordoen. Juist omdat we als modern land het verschil kunnen maken in kwaliteit, investeren we daar volop in. In de appelsector zijn er machines waarmee je dwars door een appel heen kunt kijken om te zien of hij goed is of niet. Met uien is dat lastiger, omdat een ui meerdere lagen (rokken) heeft. In 2013 waren we de eerste professionele onderneming die succesvol investeerde in een techniek met lasers en infraroodcamera’s, waarmee we ook door een ui heen kunnen kijken. Als een ui bruin is van binnen, zacht, hol of waterig, dan haalt de machine deze ui er gelijk tussen uit. Hiermee garanderen we kwalitatief goede producten. Als je weet dat je een gezond product in de container doet, dan weet je ook met grotere zekerheid dat het product perfect aankomt.

Van vader naar dochter

Zelf heb ik tot mijn 18e in de paardensport gezeten. Het was topsport en op mijn 18e moest ik kiezen of ik daarin verder wilde gaan of dat ik ging studeren om daarna het familiebedrijf in te gaan. Ik heb ervoor gekozen om te gaan studeren en ben daarvoor naar Zwitserland verhuisd. Tijdens mijn studie groeide het bedrijf thuis echter zo hard, dat ik heb rondgekeken wat de beste vervolgstudies waren voor mijn loopbaan binnen het bedrijf. Ik ben toen aangenomen aan de Colombia Business School in New York en daar heb ik de Master Business Administration afgerond. Daarna ben ik meteen naar Nederland gekomen. Dat was in 2013, ik was toen 24. Ik had nog geen werkervaring, maar moest eigenlijk gelijk aan de slag. Doordat het een familiebedrijf is, kende ik de mensen en wist ik al een zeker een aantal dingen maar
mijn vader heeft me meteen vanaf de eerste dag complete vrijheid gegeven. Hij heeft me lichte sturing gegeven maar we hebben nog nooit een woordenwisseling gehad. We hebben vaak aan één blik al genoeg. Ik heb onder andere op de verschillende afdelingen meegelopen maar mijn taak was van dag 1 al wel duidelijk; de verkoop en het overall management. Samen met mijn vader hebben we toende grotere klanten bezocht en eind 2013 had ik ongeveer 80% van alle klanten onder mijn verantwoordelijkheid. In 2014 is alles verder gaan rollen en we toen hebben we ook de overname in werking gesteld Dat was een heel proces. Maar Het voelde absoluut niet alsof ik er ineens alleen voor stond, want ik had mijn vader naast me en een heel sterk team achter me.

In het ondernemen lijk ik veel op mijn vader, hoewel mijn vader iets rustiger is dan ik denk ik. Ik heb vaak geen geduld voor lange projecten, terwijl mijn vader makkelijk wat langer bij een klant kan zijn. Ik word dan onrustig omdat ik wil weten hoe het met het bedrijf en de handel gaat. Dat is nu zijn taak, hij kan zich meer gaan verdiepen op wat zwaardere projecten. Het snelle handelen typeert mij ook als ondernemer. Ik wil alles onder controle houden. Ik ben verantwoordelijk voor de verkoop, maar alles moet goed blijven gaan. Als er een schakel niet klopt in het bedrijf, juist dan kun je niet groeien en gaan er dingen in het verloop mis. Het is mijn taak samen met het team om te zorgen dat alles loopt. Daar heb ik gelukkig nu ook de juiste mensen voor die ik dat kan toevertrouwen en die dat beter kunnen dan ik. In het begin wilde ik alles zelf doen, maar nu kan ik beter dingen loslaten en de managers vertrouwen. Daar moest ik in groeien. Ik heb er nu ook meer grip op, Dat is iets waar je in loop van tijd automatisch ingroeit.

Communiceren met klanten wereldwijd

Het handel doen gaat veel sneller. Mijn vader heeft het bedrijf uitgebouwd op een unieke manier. Vroeger gebeurde het allemaal via de telefoon, maar op dit moment gebeurt 90% van de handel via whatsapp, e-mail, Wechat en Skype. Het is allemaal interactiever en transparanter geworden, het gebeurt allemaal gelijk. Je moet daar heel anders op anticiperen. De informatieflow is veel sneller, iedereen is altijd gelijk op de hoogte van het laatste nieuws. We zijn zelf als organisatie ook veel innovatiever geworden met de nieuwe infaroodmachine en met een eigen app als communicatieplatform. Toen ik begon met de verkoop, verkochten we 135 miljoen kilo uien per jaar, nu zijn we met het team gegroeid over verlooop van tijd naar een ruim 160 miljoen kilo uienper jaar Daar komt nog eens bij dat we wereldwijd leveren en iedere klant wil weten wanneer zijn of haar uien geleverd worden. ’s Ochtends vroeg begint Azië al te bellen en aan het eind van de dag Amerika. We hebben niet altijd de tijd om alle vragen te beantwoorden. Daarnaast is in Azië en Afrika de communicatie niet altijd ideaal, terwijl wel iedereen een mobiele telefoon heeft. We hebben daarom een app gemaakt die voor iedereen gepersonaliseerd is met een inlognaam en wachtwoord. Op die app kunnen ze facturen raadplegen, de verschepingen volgen, het interne filenummer raadplegen, de verzend- en leverdatum checken, de verwachte levertijd, en de gegevens van de boot en de haven achterhalen. De app showt ook precies welke uien er in welke levering zitten, hoe duur de uien zijn, door wie ze geteeld zijn en welke bewerkingen de uien hebben gehad. Eigenlijk bijna alles waar de koper vragen over kan hebben, is bekend in de app. Ook alle formulieren, zoals facturen, zijn te raadplegen. Het is track and trace. De data leveren de telers als vereiste bij ons aan. Als ze die aanleveren en na correcte aflevering van de uien, betalen wij binnen 24 uur. Daardoor kan ik ook alles gedetailleerd bijhouden en zijn de gegevens altijd up to date te raadplegen in de app.

Gebruikmaken van de buren

Ik denk dat we het in de toekomst niet meer geforceerd moeten zoeken in groei. De laatste jaren zijn we heel hard gegroeid en het is nu een kwestie van de zaken in balans houden en zorgen dat deze goed blijven lopen. Natuurlijke groei gaan we niet uit de weg maar we zijn wel met heel interessante projecten bezig, bijvoorbeeld om samen met een andere bedrijven synergies te zoeken, in zowel energie als transport. .Ik wil het nu echt zoeken in efficiëntieslagen om als bedrijf kostenefficiënter te werken en het bedrijf intelligent te managen. Dat kan zonder zwaar te investeren of te explosief te groeien en creëert basis voor natuurlijke toekomstige groei.

Je kunt je doelen niet alleen bereiken

Het hangt af van het type industrie en bedrijf, maar ik denk dat het voor alle ondernemers belangrijk is om je te realiseren dat je bepaalde doelen niet alleen kunt bereiken. Als je alleen bent, ben je snel, maar als je een goed team om je heen hebt kom je verder. Dat is wel iets wat ieder zich moet realiseren. Moore DRV heeft mijn vader en mij uitgebreid geholpen in het overnameproces. Ik heb een adviseur en die is eigenlijk gewoon mijn rechterhand. Hij adviseert me bijvoorbeeld ook over managementuitdagingen. Bovendien krijg ik gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van subsidiekansen en rondom ons personeelsbeleid.
Daarnaast moet je jezelf nooit te goed voelen om te leren. Je moet jezelf blijven ontwikkelen en open staan voor nieuwe dingen. Nieuwe dingen proberen en innovatief blijven als bedrijf. Ervaringen opdoen en inspiratie opdoen zijn het belangrijkste. Je moet anders durven zijn dan de andere ondernemers in de sector. Je moet die eerste stap durven zetten en op een constructieve manier lef hebben.”

Wilt u meer weten?

Kijk op: www.wiskerke-onions.nl.