Eind augustus vierde Esza Mode in Rijsbergen haar 10-jarig jubileum. Een mooi moment om eens met de eigenaresse te praten over het succes van deze modezaak en over ondernemerschap in de detailhandel.

Mirjam Verpaalen gooide 10 jaar geleden het roer om en maakte van haar stoffenzaak, die ze ook bijna 10 jaar runde, de overstap naar de damesmode. “Ik ben opgeleid in de mode en werkte in een kledingzaak toen ik besloot een stoffenzaak te beginnen. Op een gegeven moment merkte ik echter toch dat mijn hart uiteindelijk ligt bij damesmode. John Bouw, al jaren mijn financieel adviseur bij Moore DRV, adviseerde me destijds dan ook om de switch te maken naar een eigen kledingzaak. Ik heb er geen moment spijt van gehad!”

Het verschil maken

Bij Esza Mode vindt men stoere, chique en feestelijke kleding. Het is de enige kledingzaak in Rijsbergen. Mirjam ontvangt echter niet alleen klanten uit Rijsbergen, maar uit de hele omgeving, zelfs uit België. Ze vertelt: “ik denk dat je het verschil kunt maken met het gevoel dat je mensen meegeeft. Een uitspraak zoals ‘de koffie staat klaar’ wordt zo vaak geroepen, maar staat de koffie ook écht klaar? Ben je er echt voor je klanten? Mijn medewerksters en ik halen er zoveel voldoening uit als iemand met een tevreden gevoel weer naar buiten gaat. Kleding is echt onze passie en onze klanten komen hier voor de nieuwste mode, en tevens om een praatje te maken en om wat tijd voor zichzelf te hebben.”

Van stylingavond tot dinershow

Esza Mode organiseert elke dinsdag stylingavonden: een groep dames komt op bezoek en krijgt uitleg over de mode van nu en advies over welke basisstukken je het beste in de kast kunt hebben dit seizoen. Vervolgens wordt een van de dames gerestyled. “Ik probeer op zo’n avond een type persoon echt te doorgronden. Wat past bij die persoon? Waar knapt ze nu echt van op? Het is zo leuk dat als je je focust op het positieve, mensen echt een boost krijgen.” Naast deze stylingavonden organiseert Esza ook meerdere malen per jaar eigen modeshows: een complete dinershow waarbij klanten zelf de nieuwste kledingstukken uit de winkel aan het publiek presenteren.

Goede fundamenten voor de toekomst

Mirjam: “ik heb in de afgelopen jaren zo veel geleerd over ondernemen. Moore DRV heeft mij de afgelopen jaren vaak geadviseerd en geholpen. Dat John mij adviseerde om te switchen naar de kleding, was goed. Ik wil terugkijken op mijn leven en kunnen zeggen: ik heb gedaan wat ik echt wilde. John is gelukkig iemand die mijn enthousiasme om kan zetten naar plannen en doelstellingen die financieel ook de goede fundamenten opleveren. Het is heel belangrijk dat er iemand naast je staat die nuchter en objectief naar de zaken kan kijken en er samen met jou voor zorgt dat je tevens in de toekomst kan blijven doen wat je echt wilt.”

Hoe ziet de toekomst er voor Esza Mode uit?

“Nou, ik hoop eigenlijk geen internetshop te openen voorlopig! Het exclusieve en de persoonlijke aandacht vormen echt onze kracht. Ik wil meer social mediakanalen in gaan zetten om onze toegevoegde waarde onder de aandacht te brengen. Maar ik wil nu en in de toekomst mijn klanten het liefst persoonlijk ontvangen. De koffie staat ten slotte klaar.”