‘Bij restaurant De Dis komt er niks uit een pakje'

Blog
Van Steeg

‘Bij restaurant De Dis komt er niks uit een pakje'

Blog

Laatste update: 09 februari 2017
Gepubliceerd: 09 februari 2017

De familie Van Steeg was na tien jaar in het pannenkoekenhuis Dishoek in Dishoek wel toe aan een nieuwe uitdaging. Door de komst van vakantiepark Largo Noordzee Residence Dishoek kwam die er: het pannenkoekenhuis werd ingeruild voor maar liefst drie horecazaken, een winkel en receptiebeheer. Vader Albert en moeder Karin vertellen over hun avontuur, terwijl hun drie zoons de mise en place voor de avond doen.

Karin: “Toen we hoorden dat het pannenkoekenhuis moest wijken, zijn we proactief in contact getreden met de verhuurder van het pand en met Largo. Dit heeft erin geresulteerd dat de verhuurder een nieuw pand op de locatie heeft gerealiseerd. Hierin runnen we sinds juli 2016 restaurant De Dis, Fish & Chips Bakkeljauw, IJssalon Vicolo, Shop ’t Hoekje en beheren we de receptie van het vakantiepark. En we hebben onze lounge die gereserveerd kan worden voor recepties, vergaderingen, jubilea etc”

Albert: “Wij hebben ieder dertig procent van de zaak, de jongens ieder tien procent. Karin maakt het ijs, doet de receptie en bediening in het restaurant. Onze oudste Jiri is chefkok. De jongste, Tias, is zelfstandig werkend kok, en de middelste, Lijno, runt de fish & chips. Ik help achter de schermen met de administratie en de technische zaken. We zijn er trots op dat we dit met de familie kunnen doen. Door de nauwe samenwerking weten we precies wat we aan elkaar hebben. En ja, het spettert heus wel eens, haha! Maar dat praten we uit in onze weekvergadering.”

Uitdagingen

Karin: “In de opstart zijn we behoorlijke uitdagingen tegengekomen. De bouwwerkzaamheden om ons heen hebben vertraging opgelopen, waardoor we bijvoorbeeld nog geen terras hebben. De week na de opening was er als gevolg van bouwwerkzaamheden boven een lekkage. Er stond 2 cm water in het restaurant. Dat vraagt om doorzettingsvermogen en vertrouwen in de toekomst.”

Albert: “Gelukkig hadden we samen met Pieter Poortvliet en Mari Stevense van DRV een goed gefundeerd plan geschreven. Een plan met een analyse van de markt, de kosten, maar ook de scenario’s voor als het slecht gaat. Zodat we een gefundeerd document hadden om de financieringsaanvraag te doen. Samen hebben we ervoor geknokt om de lening bij de bank voor elkaar te krijgen. Dat is gelukt. Maar nu de opstart zo moeizaam gaat, moeten we zorgen voor een herfinanciering. Dan is het heel prettig dat je op zo’n gedegen plan kunt terugvallen in het gesprek met de bank. Die kan op basis van het plan de potentie van onze zaak zien, maar ook het vertrouwen dat we hebben opgebouwd. We hebben in al die jaren altijd aan onze verplichtingen naar leveranciers voldaan.”

Kwaliteit

Karin: “Ondanks de tegenslag gaan er veel dingen goed. We bieden kwaliteit, met onze zoons die allebei een koksopleiding op de Hotelschool Ter Duinen in Koksijde en Ter Groene Poorte in Brugge hebben gedaan. Niks komt uit een pakje. En onze medewerkers (14) zijn goed opgeleid. Ze weten het verschil tussen heek en kabeljauw. Dat zie je terug in de waarderingen op Facebook. Via folders, een billboard langs de A58, Groupon deals op internet komen er toch flink wat mensen eten. En die komen terug. Maar we willen natuurlijk toewerken naar een mooi terras in het voorjaar, dat vol zit met mensen die genieten, van het uitzicht op het groen en misschien een bandje of een marktje op het plein hier voor. Onze tijd komt wel, we hebben een lange adem.”