De voordelen van elektronisch factureren

Bespaar tijd en geld met e-facturatie
Elektronisch factureren

De voordelen van elektronisch factureren

Bespaar tijd en geld met e-facturatie

Een e-factuur is een bestand met een vaste structuur (UBL) om inkomende en uitgaande facturen digitaal te versturen en automatisch te verwerken. De factuurgegevens worden zo vanuit het ene boekhoudprogramma automatisch verwerkt in een ander boekhoudprogramma. Dit bespaart niet alleen tijd en geld, maar ook foutgevoeligheden. En werkt u voor (semi)overheid zoals gemeenten en onderwijsinstellingen? Dan wordt er van u verwacht dat u vanaf 18 april 2019 e-facturen verstuurd. Wij zetten voor u de voordelen en to do’s op een rij.

Voordelen van e-facturatie

  • Flinke tijdsbesparing
    Bespaar tijd op uw administratie door al uw facturen automatisch naar uw boekhoudpakket te sturen, in plaats van up- of downloaden en inboeken. Ook terugzoeken van specifieke kostenposten wordt eenvoudiger.
  • Besparing in geld
    U heeft geen print- en portokosten meer, bespaart op papierverbruik en op administratief werk.
  • Voorkomen van fouten
    U voorkomt fouten doordat handmatige handelingen overbodig zijn.
  • Snellere betaling
    Doordat uw verzonden facturen bij de ontvanger direct klaar staan als boekingsvoorstel worden deze gemiddeld 16 dagen eerder betaald. Zo verbetert u uw liquiditeitspositie.
  • Bespaar ruimte
    Alle facturen zijn direct veilig online opgeslagen, conform wettelijke eisen. Een archief is overbodig.
  • Optimale veiligheid
    Verzending van e-facturen gebeurt via het beveiligde internationaal netwerk PEPPOL, waarbij alle verzenders en ontvangers van e-facturen worden geïdentificeerd. Hiermee is de veiligheid volledig gegarandeerd en behoren spookfacturen tot het verleden.

Starten met e-facturatie?

E-facturatie is geschikt voor inkomende én uitgaande facturen. Voor de meeste boekhoudprogramma’s is dit vrij eenvoudig in te richten en kunt u direct hiermee aan de slag. Daarnaast kunt u ook verdere procesoptimalisatie doorvoeren door het gehele inkoopproces te automatiseren: van het bestellen van goederen en diensten tot het goedkeuren, verwerken en betalen van een factuur. Of het optimaliseren van het debiteurenproces met bijvoorbeeld automatische herinneringen.

Wilt u weten welke stappen en keuzes u moet maken om e-facturatie optimaal in te richten binnen uw organisatie? Wij helpen u graag verder.