DRV Pro Sounds of Data

‘Wij zijn de speedboot die voor de olietanker uitvaart’

Artikel

Datum: 24 april 2017
Expertise of branche: Accountancy & Administraties

Privé geeft Pieter van Hoof geen cent om dikdoenerij. Met een Mazda van tien jaar oud en een werkweek van maximaal vijftig uur is hij een atypische directeur. Met zijn bedrijf Sound of Data wil hij wel de beste zijn. Waar reguliere telecomreuzen tekortschieten om bedrijven te helpen bij belpieken en internationale telefonie, faciliteren de twintig medewerkers van Sound of Data inkomend telefoonverkeer op massale en wereldwijde schaal.

“Sound of Data heeft een telefonieplatform dat 8000 mensen tegelijkertijd in gesprek kan houden. Dat is veel. Wij zorgen ervoor dat bedrijven bereikbaar zijn op het moment dat hun telefonie-infrastructuur tekortschiet. Dus heb jij honderd mensen in je callcenter zitten met 300 telefoonlijnen, dan gaat dat prima. Tot er 500 of 1000 mensen tegelijk bellen. Dan zegt jouw telecombedrijf: dat kan ik niet aan. Dan komen wij in beeld. Sound of Data vormt de buffer tussen het telecombedrijf en jouw callcenter.

Wij werken veel voor televisieprogramma’s zoals The Voice of Holland, maar ook voor bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival. Zodra in het programma een telefoonnummer in beeld komt met de mededeling ‘U kunt nu gaan stemmen’ dan ontploft het telefonieverkeer. Dat noemen we het Henny Huisman-effect. Wij zorgen ervoor dat al die telefoontjes kunnen worden aangenomen: we spelen een keurig bandje af met ‘Bedankt voor het bellen’ of ‘Belt u later nog een keer’. En we zorgen ook dat de facturatie netjes wordt afgehandeld.

Om het Henny Huisman-effect te voorkomen hebben wij geïnvesteerd in heel veel telefoonlijnen. Die capaciteit zetten we in voor onze grootste activiteit: het faciliteren van contactcenters in hun bereiknaarheid. Dat is zeventig procent van onze business. Dertig procent is media. We hebben een joint venture met RTL Nederland. Alle formats van RTL maken gebruik van onze diensten. En wij zorgen ook voor compliance. We zorgen bijvoorbeeld dat de dienst aan de wet- en regelgeving voor tarifering voldoet en dat alle voorwaarden worden genoemd. Wij zorgen voor die ‘stempel’ van betrouwbaarheid.

Naast de piekopvangdienst voor contactcenters helpen we wereldwijd bedrijven bereikbaar te zijn. Stel: jij hebt een webshop en je verkoopt in Duitsland en België, Zuid-Korea en Argentinië. Dan is het heel prettig om slechts één aanspreekpunt te hebben voor je lokale bereikbaarheid. Sound of Data zorgt ervoor dat mensen in Zuid-Korea lokaal een 0800-nummer kunnen bellen en dat jij het gesprek in Nederland kunt aannemen. Zo hoef je als bedrijf niet met tig verschillende telecomproviders te praten. Nederlandse telecombedrijven zijn daarvoor in principe niet geëquipeerd. Wij doen het beter, sneller, commercieel aantrekkelijker en met een glimlach. Wij zijn de speedboot die voor de olietanker uitvaart.

Er zijn in Nederland maar een paar kleinere partijen die hetzelfde doen als Sound of Data. Ik durf wel te zeggen dat wij de beste zijn. Als je de beste wil zijn moet je een hek om je domein zetten en dat wat je doet heel goed doen. Zo zorg je dat bedrijven die je wilt aantrekken niet meer om je heen kunnen. Wij werken voor maximaal 150 klanten in het grootzakelijk segment. Je wordt hier pas klant als je een bepaald belvolume hebt.

Als specialist in deze sector moet je ook slim en wendbaar zijn. We hebben daarom maar twintig mensen. Maar wel de juiste mensen op de juiste plek. Verder vraag ik van medewerkers een bepaald senioriteitsniveau en geloof ik in trust over control, oftewel: mensen krijgen zelf verantwoordelijkheid. Ik heb geen regel voor hoe duur een auto van de zaak moet zijn. Mensen weten zelf heel goed wat redelijk is wanneer zij hun auto uitzoeken. Wat me dat oplevert? Het geeft me de rust en ruimte om te focussen op belangrijke zaken.

Om met weinig mensen flexibel te kunnen zijn is het prettig om met DRV Accountants & Adviseurs te werken. In de zomer van 2016 zijn we op DRV Pro overgegaan, het totaalpakket voor financieel inzicht. We hebben een automatische koppeling naar DRV Pro waardoor we geen omkijken naar de maandrapportages meer hebben. En als ik flexibel extra mensen wil inzetten kan ik daarvoor ook bij DRV terecht. Voor de rapportages hoef ik dus geen mensen aan te nemen.

Met DRV Pro creëer ik financieel inzicht op detailniveau. Doordat systemen gekoppeld zijn kunnen gegevens gecombineerd worden, waardoor waardevolle informatie ontstaat, zoals bijvoorbeeld een overzicht van de daadwerkelijke maandelijkse kosten. En omdat er naast DRV Pro altijd een extra paar ogen meekijkt, voel ik me bij DRV als mkb’er begrepen. Ik ben liever een grote klant bij een kleiner kantoor dan andersom. DRV is een ondernemende club die mijn businessmodel probeert te begrijpen. Dat vind ik zeer waardevol.

Soms vragen mensen wel eens of ik bang ben dat VoIP (bellen via internet) de reguliere telefonie gaat overnemen. Maar zolang we blijven investeren in dat waar we goed in zijn, maak ik me nergens druk over. Met ons huidige businessmodel kunnen we nog zeker twintig jaar vooruit. En als onze klanten helemaal op VoIP overgaan, dan gaan we dat ook faciliteren voor onze klanten. Als je klein en wendbaar blijft kan dat. Daarom hoef ik niet veel te groeien, acht tot 10 procent omzetgroei per jaar met hetzelfde aantal medewerkers. Want hoe meer mensen, des te meer valt er te managen. Dan moet ik meer dan vijftig uur per week gaan werken en daar heb ik helemaal geen zin in, haha!”