Murko Seafood: 'Vernieuwen, verhuizen en automatiseren voor groei'

Artikel
Murko Seafood: 'Vernieuwen, verhuizen en automatiseren voor groei'

Murko Seafood: 'Vernieuwen, verhuizen en automatiseren voor groei'

Artikel

Laatste update: 10 februari 2020
Gepubliceerd: 10 februari 2020

Toen hij vijftien jaar geleden zijn eigen vishandel Murko Seafood begon, was Barry Murre naar eigen zeggen nog maar “een eenvoudige visboer”. Inmiddels mag hij zichzelf een doorgewinterd ondernemer noemen. Met een tweede zaak, 35 personeelsleden en een splinternieuw bedrijfspand. ‘Door te vernieuwen, verhuizen en automatiseren, kunnen we blijven groeien.’

‘Ik was altijd een visserman. Tot mijn schoonvader - ondernemer pur sang - me in 2005 op een vrijgekomen loods wees in Yerseke. “Zou je daar geen handel starten?”, vroeg hij me. Ik zag in eerste instantie vooral een hoop beren op de weg en twijfelde of ik mijn vastigheid wel moest laten vallen. Maar ik heb het toch gedaan. Ik dacht: laat ik het gewoon proberen. Lukt het niet, dan stop ik er gewoon weer mee.’

Barry en zijn vrouw Annet begonnen de vishandel met zijn tweeën. Dus over de verantwoordelijkheid voor hun personeel hoefden ze zich in het prille begin nog geen zorgen te maken. Maar daar kwam al snel verandering in. In 2007 konden ze het werk niet meer met hun eigen vier handen aan en besloot Barry in zee te gaan met een compagnon. Ze namen meteen hun eerste medewerkers in dienst.

Positie in de markt versterken

‘Een jaar later namen we een import-export handel over van een ondernemer die geen opvolging had. Ik zag kansen in de eigen import van belangrijke soorten vis, zoals zalm, kabeljauw, schelvis en zeewolf. En de overname heeft ons bedrijf inderdaad een flinke boost gegeven. Doordat wij de vis rechtstreeks bij de bron inkochten, versterkten wij onze positie in de markt.’

Bovendien was het bedrijf gespecialiseerd in de import van zalm. ‘En dat is tegenwoordig onze meest verkochte vis’, vertelt Murre. ‘Om daar nog meer waarde aan te geven, zijn we de vis ook gaan bewerken. We verkopen ze dus niet meer alleen in zijn geheel door, maar kunnen ze ook fileren, portioneren en vacumeren. Zo bieden we iets extra’s ten opzichte van onze concurrenten. Dat is onze kracht.’

Bedrijfsovername van FishXL

In 2009 volgde de overname van FishXL. De toenmalige eigenaar wilde er vanaf omdat de onderneming verliesgevend was, en toch zag Murre brood in deze nieuwe tak. ‘Hiermee konden we direct leveren aan restaurants en cateraars. We bedienen nu de complete keten en hebben door de grote afzet een goede doorloop, waardoor de versheid optimaal is. Zo vullen Murko Seafood en Fish XL elkaar mooi aan.’

Groeien door vernieuwing

Door naast de dagelijkse gang van zaken steeds te blijven vernieuwen, groeiden beide bedrijven. Zodanig dat het oorspronkelijke pand op het industrieterrein in Yerseke te klein werd. ‘We merkten dat die beperkte capaciteit onze groei in de weg zat. We konden niet méér doen dan we daar deden, simpelweg omdat we te weinig ruimte hadden. Terwijl de kansen om op te schalen er wel waren.’

Het splinternieuwe pand, waar de vishandel begin januari 2020 naartoe verhuisde, is met 1.500 vierkante meter drie keer zo groot als het oude pand en biedt die ruimte wel. Inmiddels werken er 35 personeelsleden, die elke week zo’n 50 ton aan vis, schaal- en schelpdieren verwerken. Die producten leveren Murko Seafood en Fish XL elke dag weer, via vijftien verschillende routes, over de hele Benelux.

Financieringsmemorandum

Bij de aanvraag van de financiering voor de bouw van het nieuwe bedrijfspand, werd Barry bijgestaan door DRV. ‘Onze relatiebeheerder Kristian Aarnoutse maakte een financieringsmemorandum dat inzicht bood in onze cijfers en de prognoses voor de toekomst. Dit deden ze op eigen initiatief, ik hoefde er niet eens om te vragen. En dat memorandum maakte het echt veel makkelijker om de financiering te krijgen.’

Om vanaf dit punt weer verder te kunnen groeien, zijn er in het nieuwe pand een hoop zaken geautomatiseerd. ‘Zo gaat de vis na het fileren via een lopende band direct door naar een volgende ruimte, waar het wordt verpakt’, vertelt Barry. ‘Maar ook op het gebied van administratie hebben we een heleboel zaken efficiënter ingericht, zodat we daar minder tijd en energie aan kwijt zijn.’

Inzicht in kosten en baten

DRV heeft de financiële en salarisadministratie aan elkaar gekoppeld, waardoor Barry hier gemakkelijk belangrijke data uit kan halen. ‘Via een dashboard zie ik in één oogopslag hoeveel ik kwijt ben aan personeel - in uren en in geld - en hoe zich dat verhoudt tot het aantal kilo’s vis dat we verkopen. Die gegevens kan ik elk moment van de dag inzien. Zo weet ik altijd waar ik sta en kan ik op tijd bijsturen.’

Eens per maand komt Kristian langs om de resultaten te bespreken. ‘Dan bekijken we of alles nog goed gaat. Het is wel eens zo geweest dat het transport veel duurder bleek te zijn dan ik dacht. Daarom maakten we een betere logistieke planning, waarin we meerdere ritten met elkaar combineren. Dat heeft echt een groot verschil gemaakt. Zo helpt DRV mij als ondernemer continu aan de knoppen te draaien.’

Duurzame oplossingen

Dankzij duurzame oplossingen, zijn in het nieuwe pand nog meer besparingen doorgevoerd. ‘We vangen de warmte die vrijkomt uit de koelingen nu op en gebruiken dat om het kantoor te verwarmen. We gebruiken dus geen gas meer voor de cv. Natuurlijk is dit eerst een investering, maar DRV heeft ons geholpen door de subsidieaanvragen te verzorgen, waarop we een beroep konden doen.’

Dat is ook precies wat Barry zo waardevol vindt aan de samenwerking met DRV. ‘Die jaarrekening, dat geloof ik wel. Dat kan elke accountant voor me doen. Maar DRV staat ons echt goed bij. We hebben naast Kristian nog een contactpersoon, David van de Plasse, en ik hoef maar met mijn ogen te knipperen, en zij weten wat ik nodig heb. Ze vullen elkaar heel goed aan en dat werkt prettig.’