Kansen in de bouwsector in 2019

Artikel
Kansen in de bouwsector 2019

Kansen in de bouwsector in 2019

Artikel

Expertise: Bouw
Onderwerp: Boekhouding
Laatste update: 08 februari 2019
Gepubliceerd: 08 februari 2019

De verwachting is dat de omzet (14,8%) en de winst (7,1%) in de bouwsector ook in 2019 blijft toenemen. Dit blijkt uit het SRA-rapport '2019 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen'. Maar er is ook een keerzijde. Zo is er een nijpend tekort aan vaklieden en materieel wat de bedrijfsvoering belemmert. Bouwondernemers doen er daarom verstandig aan om strategische keuzes te maken en in te zetten op efficiency. Een efficiënt ingerichte projectadministratie is hierin een belangrijke eerste stap.

Sterk stijgende personeelskosten en langere doorlopentijden

De personeelskosten in de bouw zullen in 2019 naar schatting relatief sterk stijgen: 7,7%, ten opzichte van een stijging van 2,5% een jaar eerder. Dit ligt ruim boven de gemiddelde mkb-prognose van 5%. Bouwers verwachten dat de inkoopwaarde van personeel met bijna 2% zal toenemen, versus een stijging van 3,5% voor het mkb als geheel.

De personeelsproblemen resulteren in uitstel en langere doorlooptijden van projecten. Hierdoor zijn aannemers selectief en nemen zij alleen nieuwe projecten met een goede balans tussen risico en rendement aan. De prijzen van personeel en bouwmaterialen blijven nog steeds stijgen, waardoor deze risico’s worden meegenomen in offertes. Het is daarom van nog groter belang om goed inzicht te hebben in de personeels- en materiaalkosten van uw projecten.

Strategische keuzes in de bouw

We zien daarnaast steeds vaker dat bouwondernemingen geïntegreerd bouwen of werken in bouwteams. Ook wordt er meer ingezet op duurzaamheid en innovatie. Een efficiënt ingerichte projectadministratie stelt u in staat een scherpe offerte weg te leggen om zo het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie en grip te houden op het resultaat.

Daarnaast biedt deze manier van werken u de volgende voordelen:

  • Inzicht in voortgang van projecten, budgetten, marges, voorraden, factureerbaarheid en beschikbaarheid van medewerkers.
  • Betere voor- en nacalculatie door bijhouden van uren in combinatie met materialen.
  • Mogelijkheid om te factureren per project, periode, via strippenkaarten, servicecontracten of abonnementen.
  • Inzicht in openstaande offertes en opdrachten.

Kennissessie ‘Bouwen aan een efficiënte projectadministratie’

Kortom, dankzij beter inzicht in uw bedrijfsvoering kunt u beter sturen op uw resultaat. Wilt u weten wat dit concreet voor uw bedrijf betekent? Kom dan naar onze kennissessie op donderdag 28 februari. IT Consultant Michel van Gils neemt u mee in de mogelijkheden rondom het voeren van een projectadministratie. Hij vertelt u welke informatie interessant is voor uw onderneming, hoe u data kunt onttrekken en welke systemen u daarvoor nodig hebt.